Vladde

Vladde

Danmark och Muhammed

PolitikPosted by Vladde 2007-10-26 14:32

Dansk folkeparti är i farten igen. Med hjälp av muhammed ska de vinna ännu fler röster. Genialisk tycker en professor i kommunikationsvetenskap. Affischen ska locka fler väljare.

Något är fel i Danmark. Landet deltog i ockupationen av Irak tillsammans med Blair och Bush. De blev oroliga när arabiska länder hotade med att inte konsumera Arla produkter i samband med det. Vet någon hur det går med det, förresten? Säljs Arla produkter igen i arabiska länder?

Snart är det val i Danmark. Högerpartier, i brist på sakliga argument, brukar bli populistiska i valtider. Eftersom inga rationella argument längre gör att de får fler väljare, väljer man en enklare men ack så fel väg, populismen. Att framföra och framställa komplexa sociala problem som förenklade och grundade i vulgär stereotypifiering är då ett tacksamt arbete.

Minns hur folkpartiet här hemma talade om språktest för invandrare och den nuvarande integration och jämstelldhetsministern talade om obligatoriska gynekolog kontroller för flickor och vips så fick det partiet fler röster. Dessutom slapp folkpartiet att bli anklagade för "rasism" eftersom de använde två av sina "house niggers" (för att använda ett begrepp av Malcolm X) för att framföra dessa åsikter, Mauricio Rojas och Nyamko Sabuni.

Men affischen i Danmark är intressant ur ett annat perspektiv. Den är inte bara populism. Den kommer ur den berättelse som alltid framställer väst och den europeiska civilisationen som förmer än andra. Affischen föreställer en hand som tecknar en muhammedbild, med en text som lyder "Yttrandefrihet är dansk, censur är det icke".

Pyttelandet Danmark tycker alltså att de uppfann yttrandefrihet? Även om de nu inte skulle tycka det, så gör dansk folkeparti anspråk på att patentera ordet yttrandefrihet. "yttrandefrihet är dansk". Man kopplar medvetet ihop ett begrepp med en nation eftersom man vet att mottagarna accepterar det utan större invändningar. Det fungerar så med kommunikation. De som skapar ett meddelande vet vad man ska, kan och bör skriva för att det ska accepteras i en given kontext. I egenskap av sändare är man mycket väl medveten om vad publiken (mottagarna) kan tänkas acceptera. I det perspektivet är det intressant att se affischen och dess budskap.

"Yttrandefrihet är dansk", alltså. Jaha, det var då nytt för mig, men stämmer väl överrens med det jag tidigare sade om vissa västeuropeiska länders självgodhet i sin självbild. Det är meningslöst att på dessa rader ägna tid åt kolonialism och imperialism, som också är en del av Europa och som knappast hänger ihop med yttrandefrihet.

Jag stannar vid det faktum att ett sådant budskap fungerar enbart i den mån folket i den kontexten på något sätt accepterat att det förhåller sig så. Att de ser affischen och nickar instämmande, även ifall man inte nödvändigtvis behöver gilla dansk folkeparti.

"Yttrandefrihet är dansk" men "censur är det icke". Yttrandefrihet är dansk, medans censur är något som "de andra", de farliga "andra" ägnar sig åt.

Populism och västerländsk självgodhet. När jag läste om affischen kunde jag inte låta bli att tänka på Herbert Spencer, den liberale herren som gjorde sig känd genom sin "survival of the fittest". Europeisk självgodhet.

  • Comments(5)//vladde.pensando.se/#post79