Vladde

Vladde

Kung Juan Carlos- demokraten?

PolitikPosted by Vladde 2007-11-14 15:51

Det har formats en myt kring Spaniens kung och dennes påstådda kamp för demokratin i Spanien. Egentligen bygger all den här myten på hans agerande efter Tejeros misslyckade kupp (23 februari 1981) då han i spansk TV tog avstånd från händelsen. Trots att det fortfarande är oklar vilken hans roll egentligen var då detta ägde rum.

Gör detta agerande honom till den som gjort mest för den spanska demokratin efter Francos död? Naturligtvis inte, däremot kan man tänka sig att han vann många poäng på det här agerandet.

Men låt oss påminna oss om vem Juan Carlos var och vad han har stött genom historien, här följer några klipp (klicka på länkarna här under!)som kan vara intressanta för de som är nyfikna på kungens lojalitet.

Utnämningen av Juan Carlos till kung ni som kan spanska lägg märke vad som sägs 1,06-1,11 in i videon.

Kungen i ett hyllningstal till Franco för de som trott något annat om kungens lojalitet, här hyllar han Franco. Observera ordvalet då han pratar om honom!

Syftet med Francos utnämning av Kungen: att själv förpassas till historien som den man som återinsatte monarkin i spanien och inte som en diktator, titta på klippet 1,15 in i den. Där lovar kungen att vara lojal mot Franco.

Hur kungen byggde upp sin förmögenhet för den som inte visste det och hans kopplingar till de företag som agerar i latinamerika.

Kungens avståndstagande av resningen 1981 det som många ser som hans kamp för demokratin..

  • Comments(6)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Vladde 2007-11-19 03:19

Nicolas- Jag är bekant med kung Juan Carlos "gärningar" för demokrati. Det finns och har aldrig funnits något demokratiskt med en kung eller monarkier. Så det mest demokratiska han skulle kunna göra i dagens läge är att abdikera, som ALejandro påpekar här nere i en kommentar, då skulle han vara en sann demokrat. Har svårt annars för personer som ärver sin rätt till makt, år 2007.

Nicolas, Franco VALDE Juan Carlos före dennes egen far som vägrade gå med på Francos idéer. Juan Carlos var den som passade in i Francos avsikter. Kungen var och är en marionett. Du vet förmodligen mycket väl att Spanien var en republik innan Francos styre? Som sann demokrat och efter så många år, vore inte det mest demokratiska och lämpliga att åter göra en republik av Spanien precis som det var innan inbördeskriget?

De reformer du påstår kungen drev (inte ens i din text från wikipedia är kungen den drivande), var han tvungen att genomföra efter bödelns död. Så vi kan diskutera om kungen gjorde det av vilja eller om han bara följde order, som vanligt?

Ändringarna som skedde i Spanien beror Främst på strategiska skäl och realpolitiska hänsynstagande. I din egen text som du länkar står följande:

"The transition was an ambitous plan that counted on ample support both within and outside Spain. The western countries, headed by the United States (which had previously supported Franco's dictatorship), now favored a Spanish constitutional monarchy, as did many Spanish and international capitalists"

-Precis, här låg det som var grunden till Spaniens "demokratisering". INTE en kungs egna vilja eller handlingar. Den inhemska pressen (risk till nya strider, militärkupp etc.), omvärldens press inte minst USA, som tidigare stött Franco, ville ha en "justare" regering och icke att förglömma, spanska och utländska kapitalister ville att Spanien skulle bli en stat som gynnade och passade deras intressen, och så blev det.

Jag reagerade och reagerar emot de som påstår att kungen är den som gjort mest för den spanska demokratin. Ingen ENSAM människa kan göra historia eller bygga upp en demokrati. Du var en av dem som påstod att kungen var den som gjort mest för den spanska demokratin (som om det skulle gå att kvantifiera?)och jag håller inte med dig. Historia och demokrati görs inte av kungar, den görs av folket som deltar i processerna. Därav kan jag aldrig acceptera ett sådant uttryck som att det var KUNGEN (i ensam person) som gjorde mest för den spanska demokratin.

Avslutningsvis, det du skriver på slutet: "Vad gäller affärerna: jag håller med, mycket skumt skit, men jag tycker de har väldigt lite att göra med hans demokratiska gärningar att göra"

Det tycker inte jag. Hans affärer och hur han bygg upp ett ekonomiskt imperium ur intet, säger ganska mycket om honom som individ och som "demokrat".


Posted by Nicolas 2007-11-19 01:05

Du får ursäkta att jag tagit lite tid att svara. Har haft annat för mig. Jag svarar här på några kommentarer här från ditt tidigare svar.

"Juan Carlos accepterade det Franco lämnade efter, Han gillade tydligen monarki.."

Que? Det Franco efterlämnade var en plats för Juan Carlos som högst regerande statsöverhuvud. Du menar att du inte är bekant med att direkt efter Francos död så var han ibland dem som först började implentera demokratiska reformer?

Läs mer här,

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_transition_to_democracy

Du menar att detta är agerandet från en som är emot demokrati? Och att han inte var en av de ledande figurerna i Spaniens övergång till demokrati?

Som du kan läsa i artikeln så kan hans uttalade stöd till Franco i de gamla tv-klippen förklaras med att den dåvarande konstitutionen krävde att man uttalade sitt stöd till Franco för att få regera. Hade han inte gjort det hade han inte fått styra, och hade han inte fått styra hade han inte kunnat få bort Francos gamla garde, och implementera de reformer som ledde till Spaniens första allmänna val 1977.

"Egentligen bygger all den här myten på hans agerande efter Tejeros misslyckade kupp (23 februari 1981) då han i spansk TV tog avstånd från händelsen. Trots att det fortfarande är oklar vilken hans roll egentligen var då detta ägde rum."

Om du läst länken ovan så förstår du nog att stödet inte bygger "endast" på hans agerande under statskuppen 1981. Att han sedan skulle ha haft någon slags samarbete med statskuppsmakarna... jesus. Ja, då sköt han sig verkligen i foten med den där tv-sändningen där han förklarade att han stödde den konstitution han varit med om att skriva. Om du har något dokument som hävdar att han var delaktig i kuppen så är jag villig att läsa dem.

"Håller inte med dig. För mig är det främst den spanska befolkningen som gjort mest för demokratin, främst grupper till vänster."

Ja, det krävs ju folk för att det skall vara demokrati :)

"Grupper från vänster", som du kallar dem, kom äntligen till makten i Spanien tack vare Juan Carlos handlingar

Läs här

http://en.wikipedia.org/wiki/Juan_Carlos#Restoration_of_the_monarchy

"Left-wing support for the monarchy grew when the Communist Party of Spain was legalized shortly thereafter, a move Juan Carlos had pressed for, despite enormous right-wing military opposition at that time, during the Cold War."

Han är ju känd som en av få kungar som till och med har vänsterpolitiker på sin sida. Det var ju dåvarande generalsekreteraren för El Partido Comunista de España Santiago Carrillo, som tidigare varit väldigt kritisk mot kungen, som sa efter Juan Carlos hade deaktiverat statskuppen 1981 (för det var ju i efter hans tv-tal som statskuppen misslyckades) "Hoy todos somos monárquicos."

"Men Var kungen ute och protesterade på gator och torg för att kämpa för demokrati i Spanien innan Francos död? "

Hade han gjort det tvivlar jag på att Franco hade överlämnat makten till honom, och de hade istället förmodligen fått någon till maktgalen militär som regent, vilket hade lett till antingen att Spanien fortfarande var en diktatur idag eller ett till inbördeskrig. Det är otroligt att det gick till så fredligt som det gjorde, och det har mycket att göra med Juan Carlos handlingar efter Francos död.

Vad gäller affärerna: jag håller med, mycket skumt skit, men jag tycker de har väldigt lite att göra med hans demokratiska gärningar att göra.

Posted by Vladde 2007-11-15 21:04

Lena- Nej jag hade inte sett den, pero esta buenisima! Tack för att du postade länken här!

Posted by Lena 2007-11-15 18:38

Ja visst var Kungafamiljen "Franquister", det är väl inte någon tvekan om det...men folket har ju kort minne...det vet vi ju alla.

Förresten Vladi, om du gillar Manu Chao, har du sett denna video?

http://www.youtube.com/watch?v=oR4nPQYmW3I&feature=related

Lena

Posted by Vladde 2007-11-15 17:27

Alejandro- hahaha.."Bobón"...

Posted by Alejandro 2007-11-15 16:59

Jag skulle aldrig kunna fatta hur en kung kan kämpa för demokrati. Till Juan Carlos de Bobón: Avgå först som kung, och sen kan vi börja diskutera om dina insatser för demokrati din jävel