Vladde

Vladde

Marknadsanpassade priser?

ChilePosted by Vladde 2007-11-15 21:01

Stor jordbävning har drabbat de norra delarna av Chile, 7,7 på richterskalan. Folk var oroliga för efterskalv. Inga rapporter om detta har dock än kommit.

Naturkatastrofer är bland det hemskaste man kan råka ut för. Ingen kan förbereda sig emot dem. Man kan ha en plan för att, då krisen är ett faktum, agera på ett sätt som minskar de mänskliga tragedierna.

I Chile, marknadsliberalernas paradis, sker saker som inte längre förvånar mig. När allt marknadsanpassas så är en sådan här katastrof BRA för marknaden. Det finns pengar att tjäna på det! Jag ska förklara varför.

Jordbävningar har en förmåga att förstöra infrastruktur. Vägar, hus, elektricitet, vatten, allt det brukar slåss ut. Så även denna gång.

I en av de mest drabbade områden säger de fattiga människorna att varorna, så som vatten, bröd och batterier fått högre priser än vad som är normalt (www.cooperativa.cl)

Sålunda kostar vattnet nu nästan det dubbla, även priset på bröd steg kraftigt. Batterier, som är nödvändiga i en sådan här situation och olika ljus som behövs steg så klart också i pris.

Marknadens krafter? Här har vi en stor efterfrågan, människor i nöd som är i behov av basala förnödenheter för att klara sin vardag, efter en naturkatastrof de inget kunnat göra för att avhålla sig ifrån. De är utlämnade åt dessa krafter. Krafter som inte ser en människa som människa utan som kund. En potentiell köpare.

Det finns ingen moral i dessa människors hjärnor. Hur kan man använda sig av naturkatatastrofer för att tjäna än mer pengar?

I sådana här situationer kan jag inte göra annat än att äcklas av människor som profiterar på de drabbades och fattigas bekostnad. Ingen moral. Marknadens krafter så som de bara visar sig i marknadsliberalernas paradis, Chile.

  • Comments(8)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Vladde 2007-11-26 18:04

Ursäkta att jag inte svarat innan

Pia- Jag måste köpa boken!

Karin- skriv gärna adressen till din blogg!

Ilse-Marie- Tack för tipset om debatten på din blogg! Alltid lika kul att skriva i den.

Posted by pia (http://funderar.wordpress.com) 2007-11-22 16:37

Skulle bara säga att jag nästan har läst slut Chockdoktrinen, och kan inte annat än hålla med karin! Den är lite väl hastigt översatt, men Naomi Klein är helt unik som samtidsvetare enligt mej!

Posted by karin 2007-11-21 22:21

Har länkat detta till min blogg. Och läst det du svarat ilse-marie på hennes blogg! Bra skrivet!

Under världens barn galan pratade Jan Eliazon också om något om detta med att vatten inte skulle vara gratis... Vad är detta för galen värld??

Kleins bok är jätteintressant och stark läsning, jättestark. Jag kan bara läsa små portioner i taget!!

Posted by ilse-marie 2007-11-20 19:50

Vladde, själv har jag äntligen betsällt Naomis bok från Ordfront. Ska bli spännande att läsa mer än recentioner och förord!

När jag ändå är här måste jag tipsa om en debatt som just nu utspelar sig på min blogg efter det att jag avfärdat den senaste SNS rapporten (om att ökade klyftor är receptet för Sverige). Debatten halkade in på Chile och Pinochet. Nyliberalerna förnekar fullständigt Milton Friedmans roll som rådgivare till Pinochet i Chile. Här är bloggposten;
http://ilsemarie.wordpress.com/2007/11/19/nygammal-politisk-propaganda/

Posted by Vladde 2007-11-20 13:43

Ilse-marie- Jag minns också Nestlés chef som sade så. Det är otroligt. Segerfeldt på Timbro har skrivit en bok om det, har inte läst den, men den ska handla om varför det är bra med privatiseringen av vatten! Naomis nya bok verkar vara en pärla, måste köpa den!

Ida D- Ja, Brasilien och många andra länder blev påtvungna lånen annars skulle de gå under. Jag tänker på Sydafrika som efter Apartheidregimen blev tvungen att acceptera IMF:s krav för att få lån. Landet har därför inte kunnat gjort så mycket som den hade önskat för de fattigaste. Många länder betalar av bara räntan, helt knäppt.

Pia- Så fort jag får tid ska jag in på sidan och läsa det! Tack för tipset, verkar vara intressant, Zizek brukar skriva intressant, håller inte med alltid, men intressant är det!

Posted by pia (http://funderar.wordpress.com) 2007-11-18 20:52

Vladi! Nu skulle det behövas lite nobelkunskaper i analys! Jag tror kanske att du kommer att gilla utmaningen.
Denna text http://www.lrb.co.uk/v29/n22/zize01_.html diskuteras här http://motkulturfonden.wordpress.com/2007/11/17/zizek-sagar-vanstern/#comment-122

Posted by Ida D. 2007-11-17 22:46

Ilse-Marie, håller med.

Mänskliga rättigheter är inget krav eller förhandling utan självklarhet.

Dagens värld är otroligt egoistisk, man tappade bort mänsklig omtanke, empati, respekt mot människans liv och rättigheter. Man dödar för olja, man plundrar, utnyttjar. Brasilien t.ex. har återbetalt sina stats skulder för länge sen, men man blev utpressad att betala ränta som kunde man aldrig hinna med utan att sälja sina naturresurser. Skamligt..!

Dom stora och starka har blivit naturresursernas vampyrer som vill bara konsumera tills man kör ihjäl jordklotet..! Nu behöver dom två jordklot för att kunna klara av sina jä * la behov!

Posted by ilse-marie 2007-11-17 08:11

Det är verkligen fruktänsvärt hur en stor del av mänskligheten fungerar. Maximal vinst tycks vara det enda som gäller. Det påminner om Nestlés chef som menade att "vatten inte var en mänsklig rättighet". Allt vatten skulle enligt honom privatiseras. I mångt och mycket är det väl redan så. Vår värld är enbart till för de som har kapital - resten ska utnyttjas så att vinsterna för de få utvalda ständigt ökas på. Jag kan bara hålla med- jag äcklas!
Allt detta visar också att Naomi Kleins teori om "chockdoktrinen" är en obehaglig sanning - som dessutom praktiseras om och om igen.